Naast klassiekers en oldtimer bouwen wij momenteel een 1942 Ford Jeep uit de tweede wereld oorlog | Passie voor techniek - EchtWerk.nl

Naast klassiekers en oldtimer bouwen wij momenteel een 1942 Ford Jeep uit de tweede wereld oorlog

Voor een van onze vast klanten zijn wij momenteel een Ford Jeep uit 1942 aan het restaureren. Onze klant (René en Marien) hebben ons hun Jeep gegeven met de opdracht er een zo origineel mogelijke Jeep van te bouwen. Het voertuig had een naoorlogse Diesel motor en er waren talloze aanpassingen gedaan welke niet origineel bleken tijdens de demontage.

Het voertuig is door ons geheel uit elkaar gehaald en onderdeel voor onderdeel wordt er momenteel door ons hard gewerkt aan een perfecte Jeep. De Jeep zal aanstaande zomer weer in originele staat worden opgeleverd. Alle onderdelen welke onderhevig zijn aan slijtage worden door ons vervangen door hoge kwaliteit reproductie artikelen ofwel door originele vervangende producten (NEW OLD STOCK). Elke boutje, moertje ringetje wordt door ons gecontroleerd, vervangen indien nodig. Zichtbare bouten worden voorzien van reproductie Ford bouten (herkenbaar aan het 'F' teken op de kop van de bout).

Deze klant heeft specifiek gekozen voor een niet veel voorkomende kleurstelling, namelijk de Desert kleuren.

Het project is te volgen op onze Facebook Pagina : Facebook.com/jeep.dodge.parts

Naast militaire voertuigen restaureren wij ook klassiekers en oldtimers van elk merk/model tot bouwjaar 1980. Wij zijn gespecialiseerd in o.a. Alfa Romeo, maar restaureren auto's van elk merk. Van Alfa tot Zastava.

Mocht u vragen of opmerkingen hebben, schroom niet om even contact met ons op te namen.

www.emotione.nl

Graag tot ziens!

Log in of maak een account om te kunnen reageren.

5 Reacties

Micha

Heren, Bedankt voor jullie toffe reacties. Erg gewaardeerd. Je loopt bij dergelijke projecten altijd tegen problemen aan. Bouten die afbreken, onderdelen die erg schaars zijn, of eerdere reparaties die gebruik makend van de 'Mac-Gyver' techniek zijn uitgevoerd en wat hersteld moet worden naar een betrouwbare oplossing. In de oorlog zijn er vaak al aanpassingen gedaan om de auto rijdende te houden en kort na de oorlog zijn er talloze aanpassingen gedaan om de auto's te gebruiken voor wederopbouw van steden en gebouwen. Of aanpassingen geschikt voor de lokale aannemer of bakker. De techniek is niet heel complex, maar het blijft specialistisch werk om tot een betrouwbaar geheel te komen. Origineel zijn de auto's niet gemaakt voor een erg lange levensduur, en dat wordt vandaag de dag wel vereist. Uiteraard heb je nu ook te maken met andere milileuwetgeving, moderne smeermiddelen, moderne brandstoffen (met ethanol) wat effect kan hebben op diverse onderdelen zoals lagers, keringen en membramen(brandstofpomp). Kleinere uitdagingen zijn bijvoorbeeld de afwezigheid van richtingaanwijzers (origineel) wat vandaag de dag handig en vereist is. Nu zou je er natuurlijk gewoon een paar lampen bij kunnen schroeven, maar de uitdaging zit hem juist in de meest cosmetisch aantrekkelijke oplossing. Wel richtingaanwijzers, maar qua looks 100% origineel. Onderdelen worden volop gereproduceerd, maar tussen het koren kan ook kaf zitten. Er zijn kwalitatief grote verschillen tussen de ene reproductie en de andere. Originaliteit bij dergelijke projecten speelt een belangrijke rol. Nu kun je daarin ook doorslaan. Een tijd geleden verkocht iemand blikken uitlaatgassen uit de 2de wereld oorlog op E-Bay. Vanzelfsprekend als grap, maar het bizarre eraan is dat hij ze wel verkocht. Willys en Ford bouwde deze Jeeps in de jaren 40-45. Ford is net wat unieker dan Willys en markeerde elk onderdeel met de letter 'F'. Ford onderdelen (origineel) zijn vaak vele malen duurder dan Willys enkel omdat ze (wat) zeldzamer zijn. Het leuke aan dergelijke projecten is dat je met de juiste gereedschappen en de juiste vakmannen snel resultaat hebt. Het bouwt ideaal vanaf een chassis naar een rijdend geheel. Ons bedrijf leeft van het in rijdende staat houden van onze legacy. Auto's van die tijd is meer dan alleen een machine/vervoersmiddel. Een stuk geschiedenis, een stukje kunst, veelal met handwerk samengesteld ipv met robots. Daarnaast is het investeren in(de juiste) oldtimer momenteel beter dan sparen bij een bank. Het juiste model, het juiste bouwjaar en de juiste (niet verprutste staat) kan in enkele jaren serieus geld opleveren. Zeker als een auto met de juiste aandacht wordt gerestaureerd of juist in originele staat wordt gehouden. Wij zullen updates van dit project blijven posten op onze facebook pagina: www.facebook.com/jeep,dodge.parts Vriendelijk bedankt voor jullie interesse en reacties! Groet.

Corné

Mooi dat er nog mensen zijn die er veel tijd of geld voor over hebben om oude techniek operationeel draaiende te houden. Heb ik zelf ook eens gedaan met een Volvo Amazone om in te kunnen trouwen en later nog met een Volvo 145 om dagelijks mee rond te rijden. Helaas niet zo resoluut en in detail als jullie bij deze Jeep doen en daarom rijden de Volvo's niet meer rond. Ik zie graag updates met foto's van de voortgang!

Randy

Stoer! Een kameraad van me heeft zelf als hobby project het opknappen van een oude landrover. Met enige regelmaat ga ik bij hem langs om te kijken naar de voortgang. Ik help hem dan met het zoeken naar vervangende onderdelen op het web etc. Mooi te zien dat er meer mensen zijn met een passie hier voor. Ik ben erg benieuwd naar je vervolg / updates. Welke problemen kom je tegen bij het restaureren van een dergelijke oude auto en hoe los je die op....

Hans

Mooi! Bijzonder werk volgens mij!

Ralf

Wow geweldig project. Zijn er nog veel echt 'originele' onderdelen te vinden op het internet?

EchtWerk.nl is powered by:

Humares Get.Noticed
Algemene voorwaarden