Een vliegende start voor mechatronica technici | Passie voor techniek - EchtWerk.nl

Een vliegende start voor mechatronica technici


Berichten over dalende werkloosheidspercentages worden in de diverse media afgewisseld met alarmerende vaststellingen dat het tekort aan technische vakkrachten erger en erger wordt. Dit laatste ervaren wij als Humares groep iedere dag weer, met onze werkmaatschappijen Maintec, Nova, Primat en Isoper. “Wie de man heeft, heeft de business” is de laatste jaren een veelgehoorde uitspraak, en we spreken dan ook van een ‘kandidatenmarkt’.



Weet wat je zoekt



Als organisaties op zoek zijn naar technisch specialisten, of dat nou voor tijdelijk is of voor vast, hebben ze meestal een duidelijk omlijnd beeld van wat ze nodig hebben. Da’s sterk want ‘als je niet weet wat je zoekt, zal je het nooit vinden’. Anderzijds beperkt dit duidelijk omlijnde beeld juist in een krappe markt voor technisch specialisten soms juist een wat creatievere invalshoek. Om bijvoorbeeld eens te kijken naar specialisten die wellicht net niet helemaal alle vinkjes in de CV halen maar die wel een verdraaid goede basis hebben om die laatste nog ontbrekende vinkjes in no-time te behalen. Aan ons als branche de uitdaging om opdrachtgevers hierbij te helpen! Een uitdaging die wij binnen de Humares Groep dagelijks aangaan.



Fokker en opleidingen



Een mooi voorbeeld van het net even verder kijken dan je neus lang is, is de recent gestarte samenwerking met het VakTechnisch OpleidingsCentrum “Fokker” (kortweg: VTOC). VTOC vindt haar oorsprong in de roemruchte Fokker bedrijfsschool en is uitgegroeid tot een toonaangevend opleidingscentrum voor vliegtuigonderhoudsmonteurs en -technici. VTOC biedt European Aviation Safety Agency (EASE) gecertificeerde opleidingen voor vliegtuigonderhoudtechnicus, helikopteronderhoudtechnicus, en avionicatechnicus. (De term avionica staat voor toegepaste elektronica in de luchtvaart en is een samenvoeging van de woorden aviatiek (is luchtvaart) en elektronica.) Veelal jonge mensen wordt via een intensief leertraject alles geleerd over het herstellen van beschadigde vliegtuigen, het geven van onderhoudsbeurten, het veranderen van het interieur van (VIP-)vliegtuigen, het ombouwen van helikopters en het aanbrengen van een nieuw verfschema. Praktijk en theorie worden grondig bestudeerd maar ook wetgeving, techniek, menselijk handelen, veiligheid en milieu komen nadrukkelijk aan bod. Na twee jaar heeft de leerling zijn/haar MBO niveau 3 certificaat. Het MBO niveau 4 certificaat vergt nog een derde jaar, en daarmee is de studie een jaar sneller afgerond dan bij een reguliere ROC.



Het echte werk



Zodra de studie is afgerond begint een op het eerste gezicht best uitdagend traject om de goed opgeleide jongens en meisjes van het VTOC aan een baan te helpen. De maak- en onderhoudsindustrie van vliegtuigen en helikopters is in Nederland niet echt ‘booming’ en zelfs onze eigen KLM laat tegenwoordig veel onderhoud doen in Singapore in plaats van in de Nederlandse polder. Maar laten we eens een spade dieper graven en kijken welke vakken aan de VTOC worden geleerd. Dan kom je tot het inzicht dat het gaat om materiaalkennis, plaatwerkbehandeling, sealing, elektrotechniek, corrosiebehandelingen, stijfheid & sterkte, projectieleer/tekeninglezen, painting & spraying, wheels & brakes, etc. Een combinatie van expertises die we ook wel, als we even abstraheren van de vliegtuig- en helicopteraspecten, mechatronica noemen. En laat de mechatronica technicus nou juist een van die vele schaarse specialisten zijn waar wij vaak naar zoeken!



Samen met VTOC zorgt de Humares groep er voor dat de VTOC studenten na afronding van hun studie een interessante baan vinden, met een breed scala aan mogelijkheden ten aanzien van flexibiliteit aan werkzaamheden binnen een vast arbeidscontract. Zodat de carrière van deze mechatronica technici een vliegende start krijgt!

Log in of maak een account om te kunnen reageren.

1 Reacties

Mooi stuk Marc!

EchtWerk.nl is powered by:

Humares Get.Noticed
Algemene voorwaarden