De auto van de toekomst vraagt om de autotechnicus van de toekomst! | Passie voor techniek - EchtWerk.nl

De auto van de toekomst vraagt om de autotechnicus van de toekomst!


De auto van vandaag is een compleet andere auto dan die van enkele jaren terug. En de technologische  ontwikkelingen gaan in een indrukwekkend tempo door! Het uitdagende is dat we nog niet precies weten hoe deze auto van de toekomst eruit komt te zien. Het is in ieder geval wel duidelijk dat de autotechnicus van de toekomst heel andere vaardigheden nodig zal hebben dan de automonteur van vandaag. Hij of zij zal zich continu moeten blijven ontwikkelen. ‘Leren leren’ (metacognitieve vaardigheden) is enorm belangrijk.



Drie ontwikkelingen die het vak van autotechnicus ingrijpend zullen veranderen:



1. Dieselauto’s worden uit steden verbannen en elektrisch rijden is volledig geaccepteerd;



2. De auto wordt  een computer op wielen en bestaat niet alleen uit  “hardware”  maar steeds meer uit “software”;



3. Auto’s worden in toenemende mate  vervaardigd van nieuwe materialen zoals aluminium en composieten.



Deze drie technologische ontwikkelingen zorgen voor ingrijpende veranderingen in het vak van automonteur en stellen nieuwe eisen aan de  expertise van de “autotechnicus van de toekomst”.



Andere brandstof



In 1999 werd de hybride Toyota Prius op de markt gebracht.  Bijna  20 jaar later heeft ieder automerk wel een of meerdere modellen die deels of volledig elektrisch zijn aangedreven. Wie een Tesla Model S rijdt is ‘hip’ en de prijzen van elektrische auto’s dalen. Inmiddels heeft Elon Musk laten weten elektrische vrachtwagens te gaan maken.  VDL is hem voor en werkt al geruime tijd aan de ontwikkeling van elektrische bussen en vrachtwagens. 



Voor personenvervoer en vervoer van goederen over kortere afstanden zullen hybride aandrijving dan wel volledig  elektrische aandrijving de norm worden. Voor transport over lange afstanden zijn fabrikanten nog zoekende, maar verwacht wordt dat naast dieselmotoren steeds meer gebruik gemaakt gaat worden van aandrijving door middel van duurzaam gasvormige brandstoffen zoals CNG (aardgas onder druk), LNG (vloeibaar aardgas), LPG (mengsel van propaan en butaan gas), DME (vergassing van houtige biomassa) en waterstof. Truckfabrikanten hebben ieder een eigen visie om deze brandstoffen toe te passen, als hoofdbrandstof of in combinatie met dieselbrandstof.



Voor  toekomstige (bedrijfs)autotechnici betekent dit dat er op alle niveaus een bredere basiskennis van de verschillende aandrijftechnieken vereist wordt, zowel voor onderhoud als voor reparatie en diagnose. In het huidige onderwijs hebben  hybride aandrijving, volledig elektrische aandrijving en alternatieve brandstoffen hun intrede gedaan in de theoretische lesstof. In het praktijkgedeelte zorgen de hoge risico`s (vluchtige brandstoffen, hoge voltages), lastige certificeerbaarheid  en de hoge kosten van het lesmateriaal voor de nodige uitdagingen. Dealertrainingen zijn dan ook een nuttige aanvulling, zowel in de praktijktraining alsook voor kennis van de toegepaste complexere merk-specifieke technieken.



Computer op wielen



De nieuwste auto’s beschikken over veel meer computerkracht dan de laptop die je gebruikt voor je werk. Dat betekent dat de automonteur niet meer  wegkomt met alleen mechanische kennis, maar tevens moet weten hoe computers werken. Hij of zij moet in staat zijn de grote hoeveelheid gegevens die via het computersysteem beschikbaar is te interpreteren, om te bepalen welke  onderhoudswerkzaamheden er plaats moeten vinden. Onderhoudswerkzaamheden die mechanisch van aard kunnen zijn maar soms ook puur softwarematig afgehandeld kunnen worden.  Die computerkracht van een auto is veelal verbonden met systemen van de fabrikant voor bijvoorbeeld het kunnen doen van software updates, het op afstand 24/7 in de gaten houden van de prestaties van de auto, het optimaal inplannen van preventief onderhoud, etc.  Het wordt daarmee mogelijk dat een monteur een auto op afstand repareert.  En als straks de zelfrijdende auto een feit is, dan is de metafoor van een ‘computer op wielen’ echt werkelijkheid geworden, En de automonteur … wordt steeds meer een IT-er.



Op het gebied van IT heeft de autotechnicus nu te maken met het uploaden van software als er een regeleenheid is vervangen, het diagnosticeren en kalibreren met behulp van IT.  Een ontwikkeling welke in de (bedrijfs)autotechniek inmiddels is ingevoerd is het monitoren van de truck op afstand met behulp van  telematica. Aan de hand van data over belasting, rijomstandigheden, sensorwaardes en brandstofverbruik krijgen de dealer en de transporteur melding als er service moet worden uitgevoerd of als de truck moet worden binnengeroepen voor een preventieve reparatie. De (bedrijfs)autotechnicus zal aan de hand van de data een analyse maken en adviseren over de urgentie van de reparatie.



De kloof tussen enerzijds de opleiding mechatronica (combinatie van elektrotechniek, werktuigbouwkunde en meet- en regeltechniek) op MBO niveau en anderzijds de opleiding autotechniek wordt steeds kleiner. Het verschil zit hem globaal in een stuk werktuigbouwkunde: de autotechnicus ontwerpt en produceert geen product, maar onderhoudt, repareert en diagnosticeert  een bestaand product.



Andere materialen



Moderne carrosserieën zijn overwegend gemaakt van staal maar aluminium, kunststoffen en composieten zijn sterk in opmars.  Een composiet is een materiaal dat is opgebouwd uit verschillende met vezels versterkte kunststoffen. In de Formule 1 is composiet al lang omarmd, en zowat alle grote autofabrikanten gaan stapsgewijs over tot het gebruik in normale personenwagens.  De stijfheid in combinatie met het lage gewicht zorgt voor uitstekende  prestaties en een gereduceerd brandstofverbruik. Daarnaast is composietmateriaal zeer stevig en zorgt het voor een unieke bescherming van de mens. Werken met composieten, voor vervaardiging en reparatie van auto’s, is compleet anders dan het verwerken van staal. Dat geldt zowel voor het inspecteren van (schade aan) composieten, het kunnen opbouwen van nieuwe “sandwiches” als voor het repareren van schade met  hand- en pneumatische gereedschappen.



Niet alleen fabrikanten, maar ook de onderhouds- en schade onderdelen van de autobranche zullen zich moeten blijven ontwikkelen. En de opleidingen moeten ook continu meegaan in de nieuwe ontwikkelingen.  Maintec is in nauwe samenwerking met o.a. het CEC, ROC Tilburg en diverse andere partijen aan de slag om een ROC opleidingsmodule te realiseren waardoor leerlingen de vereiste kennis en ervaring van het werken met composieten kunnen opdoen.



Het vak van automonteur verandert ingrijpend, en wordt steeds meer hightech. Ik denk  dat  het beroep er alleen maar aantrekkelijker op wordt.  Als Maintec doen wij ons uiterste best om onze specialisten, onze automonteurs, te begeleiden in hun carrière richting “de automonteur van de toekomst”!

Log in of maak een account om te kunnen reageren.

0 Reacties

Er zijn geen reacties

EchtWerk.nl is powered by:

Humares Get.Noticed
Algemene voorwaarden