VDL Groep en studententeam InMotion slaan handen ineen voor ontwikkeling elektrische raceauto | Passie voor techniek - EchtWerk.nl

VDL Groep en studententeam InMotion slaan handen ineen voor ontwikkeling elektrische raceauto

VDL Groep en Automotive Technology InMotion, een studententeam van 50 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven en Fontys Hogescholen, werken sinds februari 2016 samen aan de ontwikkeling van een elektrische raceauto genaamd KP&T IM/e. VDL Groep ondersteunt het team om het effect op batterijtechnologie te onderzoeken bij extreme belasting. Deze kennis wordt vervolgens toegepast in de verdere ontwikkeling van de zero emissie voertuigen van VDL. In het weekeinde van 19, 20, 21 augustus zal het studententeam InMotion op Circuit Park Zandvoort de eerste publieke demo verzorgen, waarna ze een poging zullen doen om het ronde-record voor elektrische wagens te verbreken.


Technische samenwerking


Als technologisch partner zal VDL Groep samen met InMotion de ontwikkeling van het accupakket en de complete aandrijflijn van de elektrische raceauto voortzetten. Menno Kleingeld, directeur VDL Enabling Transport Solutions (VDL ETS), is namens VDL betrokken bij dit project. VDL ETS richt zich op E-mobility en voert binnen VDL Groep alle ontwikkelprojecten uit op het gebied van innovatieve transportoplossingen. Menno: “Wij beschikken over uitgebreide testmogelijkheden voor high-voltage systemen waarvan InMotion gebruik kan maken. Daarnaast kan onze kennis over batterijtechnologie en contacten met leveranciers van grote waarde zijn voor de verdere ontwikkeling en optimalisatie van de elektrische raceauto.”


Ontwikkeling raceauto


De KP&T IM/e is de eerste volledig zelf ontwikkelde raceauto door InMotion. Tijdens de Dutch Design Week in oktober 2015 werd het voertuig met trots gepresenteerd. De raceauto fungeert als ontwikkelplatform voor verschillende systemen en technologieën, zoals actieve aerodynamica en elektrische aandrijving. Na optimalisatie van deze systemen worden ze geïmplementeerd in de langeafstand raceauto van InMotion, de IM01. Het uiteindelijke doel van het studententeam is om met de IM01 mee te doen aan de 24 uur van Le Mans in 2020.


Ronde-records


Voordat het zover is, wordt het voertuig ingezet om het ronde-record voor elektrische wagens te verbreken op het circuit van Zandvoort. Hiervoor is een drietal bekende Nederlandse autocoureurs verbonden met het studententeam, namelijk Jan Lammers, Xavier Maassen en Nick Catsburg. Tevens wil het team in 2017 met de KP&T IM/e een poging doen om het record voor elektrisch aangedreven voertuigen op de Nürburgring Nordschleife (Duitsland) op hun naam te zetten. Met een topsnelheid van 285 km/u behoort de raceauto van InMotion nu al tot de absolute wereldtop. De uitstekende wegligging komt vooral door het veelvuldig gebruik van materialen zoals carbonfiber en titanium om het gewicht van de raceauto extreem laag te houden.


InMotion


InMotion is een studentenraceteam van ruim 50 studenten van de Technische Universiteit in Eindhoven en Fontys Hogescholen, gevestigd op de Automotive Campus in Helmond. Alle teamleden hebben een grote interesse in automotive en hopen na hun studie te kunnen werken bij bedrijven in de automotive sector. Binnen het team zijn studenten actief op het gebied van CAD- en CAE-werkzaamheden, engineering en onderzoek. Tot slot is er een groep studenten die een jaar lang hun studie stillegt voor de organisatorische kant van het team.


VDL Groep


VDL Groep, met het hoofdkantoor in Eindhoven, is een internationale industriële onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie en verkoop van halffabricaten, bussen en overige eindproducten en de assemblage van personenauto’s. Sinds de oprichting in 1953 is dit familiebedrijf uitgegroeid tot een onderneming met 87 werkmaatschappijen, verspreid over 19 landen, met meer dan 11.000 medewerkers en een omzet van 2,7 miljard euro.


De kracht van VDL Groep zit in de onderlinge samenwerking tussen de bedrijven. In de toeleveringsbranche is VDL toonaangevend in metaalbewerking, mechatronische systemen en modulebouw, kunststofverwerking en oppervlaktebehandeling. Onder de divisie autoassemblage valt het produceren van personenauto’s voor derden. De busdivisie bestaat uit de ontwikkeling, productie en verkoop van chassis & chassis modules, touringcars, openbaarvervoerbussen, mini- & midibussen, speciale voertuigen en gebruikte bussen.


De divisie eindproducten is veelomvattend: veersystemen voor de automotive industrie, warmte-, koel- en luchttechnische installaties, productieautomatiseringssystemen, installaties voor de olie-, gas- en petrochemische industrie, systemen voor de agrarische sector, zonnebanken, dakkoffers, containerhandlingsystemen, afvalinzamelsystemen, sigaren- en verpakkingsmachines, componenten voor bulkhandling en afzuiginstallaties en systemen voor explosie- en brandbeveiliging.

Log in of maak een account om te kunnen reageren.

1 Reacties

Erik

Iets voor Max?

EchtWerk.nl is powered by:

Humares Get.Noticed
Algemene voorwaarden